Joseph Bomda

Invited Researcher of DEA Programme Stay in France: from October 1st to November 16th, 2021

After a bachelor's degree in psychology (in 2000) and a master's degree in social psychology (in 2002) at the University of Yaoundé 1 (Cameroon), Joseph Bomda follows a training in educational and vocational guidance-counseling at the École Normale Supérieure de Yaoundé 1 (from 2002 to 2004) at the same time as his Advanced Studies in Social Psychology. In 2009, he benefited from a cotutelle agreement between the Universities of Liège (Belgium) and Yaoundé 1 for the purpose of completing his thesis in social psychology.

The project 

Title: School-college transition in Cameroon: Developing the skills for orientation

Keywords: Cognitive dissonance ; Educational and vocational guidance; Orientation skills

Selected publications

  • Bomda, J. (2021a). Perception locale du bien-être infantile et scolarisation dans une zone d’éducation prioritaire : le cas de la région de l’Adamaoua (Cameroun). Sciences & Bonheur, 6, 108-129
  • Bomda J. (2021b). Le droit à l'information et à l'orientation scolaires et professionnelles (IOSP) au Cameroun face au défi du jacobinisme hérité de la tutelle française. International Multilingual Journal of Science and Technology (IMJST), 6 (1), 2343-2358
  • Bomda, J. (sous presse). Transition école-collège au Cameroun : éléments d’informations opérationnelles et décisionnelles d’orientation. [Une application mobile d’information et d’orientation scolaires et professionnelles, adossée sur ce livre, est cours d’élaboration]
  • Bomda, J., (2016). La fonction du conseiller d’orientation scolaire au Cameroun : un luxe ou une sinécure ? Paris : L’harmattan
  • Bomda J., Mveme Olougou M. M. & Manga Ondigui E. (2021). Les facettes de l’évaluation en enseignement : les pratiques et différences culbutées par des concepts polémiques et des conflits organisationnels en milieu scolaire au Cameroun. Revue pédagogique de l’Association pour l’Innovation pédagogique et le développement professionnel (AIPDP), 1 (1), 111 -121
  • Bomda J., & Mbofung G., (2021). Les usages du Whatsapp Messenger par les Conseillers d’orientation scolaire du Cameroun. In Zambo Belinga J., M., & Beche E., (Dir.), Jeunes et réseaux sociaux au Cameroun (p. 217-237). Paris : Éditions Connaissances et Savoirs
  • Sovet, L. & Bomda, J. (2016, Décembre). Statuts et missions du conseiller d’orientation en Afrique Subsaharienne francophone. In Congrès PTO-SUD, Abidjan, Côte d’Ivoire
  • Tague, F. X. K., & Bomda, J. (2015). Processus de construction de soi et choix professionnel chez les étudiants camerounais. Éducation et socialisation. Les Cahiers du CERFEE, (38).
  • Bomda, J., (2008). Orientation-conseil  scolaire  et  universitaire au Cameroun : l’urgence d’une remédiation. Paris : L’harmattan
  • Yahaya C., & Bomda, J., (2014). Le conseiller d’orientation en milieu scolaire au Cameroun : Essai d’opérationnalisation des missions de formation. (Tome 1). ACCOSUP : Yaoundé.
  • Sovet, L., Bomda, J., Ouedraogo, A., & Kokou A. Atitsogbe (2013, Septembre). Démocratisation de l’éducation  en  Afrique noire. Quelle place pour l’orientation scolaire et professionnelle ? In Congrès International de l’Orientation, Montpellier, France

 

Published at 22 October 2021