Joseph Bomda
Invited Researcher of DEA Programme Stay in France: from October 1st to November 16th, 2021


After a bachelor's degree in psychology (in 2000) and a master's degree in social psychology (in 2002) at the University of Yaoundé 1 (Cameroon), Joseph Bomda follows a training in educational and vocational guidance-counseling at the École Normale Supérieure de Yaoundé 1 (from 2002 to 2004) at the same time as his Advanced Studies in Social Psychology. In 2009, he benefited from a cotutelle agreement between the Universities of Liège (Belgium) and Yaoundé 1 for the purpose of completing his thesis in social psychology.
The project
Title: School-college transition in Cameroon: Developing the skills for orientation
Keywords: Cognitive dissonance ; Educational and vocational guidance; Orientation skills
Selected publications
- Bomda, J. (2021a). Perception locale du bien-être infantile et scolarisation dans une zone d’éducation prioritaire : le cas de la région de l’Adamaoua (Cameroun). Sciences & Bonheur, 6, 108-129
- Bomda J. (2021b). Le droit à l'information et à l'orientation scolaires et professionnelles (IOSP) au Cameroun face au défi du jacobinisme hérité de la tutelle française. International Multilingual Journal of Science and Technology (IMJST), 6 (1), 2343-2358
- Bomda, J. (sous presse). Transition école-collège au Cameroun : éléments d’informations opérationnelles et décisionnelles d’orientation. [Une application mobile d’information et d’orientation scolaires et professionnelles, adossée sur ce livre, est cours d’élaboration]
- Bomda, J., (2016). La fonction du conseiller d’orientation scolaire au Cameroun : un luxe ou une sinécure ? Paris : L’harmattan
- Bomda J., Mveme Olougou M. M. & Manga Ondigui E. (2021). Les facettes de l’évaluation en enseignement : les pratiques et différences culbutées par des concepts polémiques et des conflits organisationnels en milieu scolaire au Cameroun. Revue pédagogique de l’Association pour l’Innovation pédagogique et le développement professionnel (AIPDP), 1 (1), 111 -121
- Bomda J., & Mbofung G., (2021). Les usages du Whatsapp Messenger par les Conseillers d’orientation scolaire du Cameroun. In Zambo Belinga J., M., & Beche E., (Dir.), Jeunes et réseaux sociaux au Cameroun (p. 217-237). Paris : Éditions Connaissances et Savoirs
- Sovet, L. & Bomda, J. (2016, Décembre). Statuts et missions du conseiller d’orientation en Afrique Subsaharienne francophone. In Congrès PTO-SUD, Abidjan, Côte d’Ivoire
- Tague, F. X. K., & Bomda, J. (2015). Processus de construction de soi et choix professionnel chez les étudiants camerounais. Éducation et socialisation. Les Cahiers du CERFEE, (38).
- Bomda, J., (2008). Orientation-conseil scolaire et universitaire au Cameroun : l’urgence d’une remédiation. Paris : L’harmattan
- Yahaya C., & Bomda, J., (2014). Le conseiller d’orientation en milieu scolaire au Cameroun : Essai d’opérationnalisation des missions de formation. (Tome 1). ACCOSUP : Yaoundé.
- Sovet, L., Bomda, J., Ouedraogo, A., & Kokou A. Atitsogbe (2013, Septembre). Démocratisation de l’éducation en Afrique noire. Quelle place pour l’orientation scolaire et professionnelle ? In Congrès International de l’Orientation, Montpellier, France
Research topics
Cameroon
cognitive science
scolarisation
Discover more researchers

Winner
Matías Landau
Invited researcher of the 2025 DEA Programme

Winner
Antonella Tassinari
Invited researcher of the 2025 DEA Programme - In residence at Maison Suger in September 2025

Winner
Mitchell Cohen
Researcher in residence at the Maison Suger | June-August 2025
Winner
Mahya Tooranpoor
Laureate of the 2025 Atlas Programme | In residence at the Maison Suger in July-September2025
See all researchers
Published at 22 October 2021