Imène Soumaya Salhi
Laureate of the Atlas Programme Stay in France : from November 1st to December 31th, 2021


Doctor in Clinical Neuropsychology Imène Soumaya Salhi is Assistant Professor in Psychology at the Faculty of Humanities and Social Sciences of Tunis (FSHST), University of Tunis, Tunisia. She is Coordinator of the Professional Master of Clinical Neuropsychology at the FSHST and a member of the Laboratory of Clinical Psychology: Intersubjectivity and Culture (LR16ES01).
The project
Title: Poverty and neuropsychology of the child.
Keywords: Neuropsychology of the child; Multidimensional poverty, Executive dysfunctions, Emotional dysregulations, Culture.
Selected publications
- Hsairi, Y., Salhi, I.S., Souissi, W., & Ben Hmida, M. (2021). Approche neuropsychologique des liens entre le dysfonctionnement de la théorie de l’esprit et le contrôle exécutif : étude comparative et clinique auprès d’enfants tunisiens d’âge scolaire porteurs d’un trouble de déficit d’attention avec hyperactivité. Revue Neurologique (177),62-63. https://doi.org/10.1016/j.neurol.2021.02.219.
- Ghali, S., Salhi, I.S., Ben Hmida, M, & Souissi,W. (2021). Approche neuropsychologique des liens entre le dysfonctionnement exécutif et la théorie de l’esprit dans l’épilepsie idiopathique infantile : étude comparative et clinique auprès d’une population tunisienne d’âge scolaire, Revue Neurologique (177),13. https://doi.org/10.1016/j.neurol.2021.02.105
- Salhi, I.S., Aounallah , C., Ben Hmida, M, & Souissi, W. (2021). Étude des dysfonctionnements exécutifs chez les enfants tunisiens cérébrolésés d’âge scolaire, Revue Neurologique (177),62. https://doi.org/10.1016/j.neurol.2021.02.218
- Ben Hmida, M., & Salhi, I.S.(2019). Étude neuropsychologique des liens entre la métamémoire et les troubles neuropsychiatriques chez les patients tunisiens porteurs de lésions cérébrales. Revue Neurologique, p.30. http://doi.org/10.1016/j.neurol.2019.01.105
- Salhi, I.S., & Ben Hmida, M. (2019). Étude neuropsychologique des liens entre Théorie de l’esprit et fonctions exécutives chez l’enfant tunisien d’âge scolaire : approche développementale et différentielle. Revue Neurologique, 30-31. http://doi.org/10.1016/j.neurol.2019.01.106
- Bellaj, T., Salhi, I., Le Gall, D., & Roy, A.(2015). Development of executive functionning in school age Tunisian children, Child Neuropsychology, 22(8) http://dx.doi.org/10.1080/09297049.2015.1058349
Book Chapters
- Bellaj, T., Salhi, I.S., & Ben Jemaa, S. (2020). Aspects interculturels en neuropsychologie de l’enfant. In S. Majerus, I. Jambaqué, L. Mottron, M. Van der Linden, & M. Poncelet. Traité de neuropsychologie de l'enfant : évaluation et remédiation (pp. 449-471). Paris : Editions De Boeck Supérieur
- Bellaj, T., Salhi, I.S., & Guerra, A. (2021). Diversité culturelle et développement des fonctions exécutives chez l'enfant. In A. Roy, N. Fournet, D. Le Gall, & J-L. Roulin. Les fonctions exécutives de l'enfant (pp. 14-26). Paris : Editions De Boeck Supérieur
Research topics
culture
neurosciences
psychology
Discover more researchers

Winner
Lukhmonjon Isokov
Laureate of the 2025 Atlas Programme | In residence at the Maison Suger in May-June 2025

Winner
Tamar Herzog
Researcher in residence at the Maison Suger | May 2025

Winner
Augustin Simard
Researcher in residence at the Maison Suger | May-June 2025

Winner
José Marie Sauca
Researcher in residence at the Maison Suger | April-July 2025
See all researchers
Published at 29 November 2021