Marian Nur Goni

Laureate - 2020-2021 Changing world(s) call for project

Marian Nur Goni, co-founder of the online journal Trouble dans les collections, is an art historian and historian. His thesis, defended at EHESS in 2017, was entitled « Réparer (avec) l’archive ? Histoires de photographies somalies et de leurs circulations (1890 – 2016) ». His work, having a diasporic and pan-African focus, mainly focuses on the history of collections of objects and photographs in / from East Africa, thereby raising questions of transmission of memories, of writing of the history and heritage development process. She is a lecturer at the University of Paris 8 Vincennes-Saint-Denis.

The Project

The first four issues are part of the project "Trouble dans les collections. Trajectories of ideas, knowledge and objects between museums in Europe and Africa” led by Lotte Arndt, Emmanuelle Chérel, El Hadji Malick Ndiaye and Marian Nur Goni, funded in 2020 and 2021 by the Fondation Maison des sciences de l'homme. An editorial committee is being set up to develop this publication in the years to come.

Selected Publications

  • « Invisible Inventories » (avec Sam Hopkins, sous la dir.), Bayreuth/Johannesburg/Nairobi, Iwalewabooks/Kwani, 2021.
  • « Agents in motion. How objects make people move. Interview with Sam Hopkins and Simon Rittmeier », Third Text Africa (Afrique du Sud), issue “Collectivities”, 2020, https://asai.co.za/third-text- africa/.
  •  « La collection de Joseph Murumbi (1911-1990) : ‘un ouvroir d’histoires (de l’art) potentielles’ », article présenté dans le séminaire de recherche « Circulation des objets et des images » du musée du quai Branly le 28 mai 2019, à paraître.
  • « Repairing (With) The Archive? Re-Collecting Dispersed Somali Photographs », Critical Interventions. Journal of African Art History and Visual Culture, vol. 12, n. 2, 2018, pp. 158-183, https:// www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/19301944.2018.1492267?src=recsys.
  • « L'archive et l'expérience coloniale italienne dans les travaux de deux artistes contemporaines : Anouck Durand et Bridget Baker », in Archive (re)mix. Vues d’Afriques, sous la direction de Maëline Le Lay, Dominique Malaquais, Nadine Siegert, Presses Universitaires de Rennes, décembre 2015 : http:// www.pur-editions.fr/detail.php?idOuv=4009.
  • « Préserver les archives photographiques africaines : pour une cartographie des acteurs et des initiatives », Continents Manuscrits, n. 3, 2014, en ligne : https:// journals.openedition.org/coma/437.

Journal management

  • « Les performances politiques des objets » (avec Alexandre Girard-Muscagorry/Musée de la Musique), Politique africaine, à paraître en 2022.
  • « Photographies contestataires, usages contestés » (avec Érika Nimis, UQAM, Montréal), Cahiers d’Études africaines, n. 230, juin 2018 : https://journals.openedition.org/etudesafricaines/22081.
  • « Sources and Resources: Photography and Archives in Africa » (avec Érika Nimis, UQAM Montréal, et Jürg Schneider, Université de Bâle), Critical Interventions, vol. 12, n. 2, 2018 : https:// www.tandfonline.com/toc/rcin20/12/2?nav=tocList.
  • « Perspectives africaines en photographie » (avec Erika Nimis), Africultures, n. 88, 2012 : https:// www.cairn.info/revue-africultures-2012-2.htm.

Trouble dans les collections

Trajectories of ideas, knowledge and objects between museums in Europe and Africa
Published at 20 December 2021