Emmanuelle Chérel

Winner of the Project Trajectories of ideas, knowledge and objects between museums in Europe and Africa | 2020-2021 Changing world(s) call of project

Emmanuelle Chérel, Phd of art history, authorized to supervise research, member of the UMR CNRS AAU CRENAU team of the National School of Architecture of Nantes, works on the political dimensions of art and favors interdisciplinary theoretical approaches in order to consider an artistic proposal as an act accomplished within a historical reality. Currently, his work focuses on the postcolonial present of the art field. Full professor at the Nantes Saint-Nazaire School of Fine Arts, responsible for the Dakar Campus, she also led research projects Pensées archipéliquesPenser depuis la frontière and since 2019 Ateliers de troubles épistémologiques with El Hadji Malick Ndiaye/musée d'art africain Théodore Monod IFAN Dakar. She has written numerous articles (Critique d'Art, Multitudes, Black Camera, Journal des Laboratoires d'Aubervilliers, L’Art Even, May, La part de l'oeil and in numerous collective books), Le Mémorial de l’abolition de l’esclavage de Nantes – Enjeux et controverses (PUR, 2012), and co-directed L’Histoire de l’art n’est pas donnée : Art et postcolonialité en France (PUR, 2016), Penser depuis la Frontière (Dis voir, 2018). She co-directs the collection « Arts Contemporains » at Presses Universitaires de Rennes is co-founder of the online review Trouble dans les collections.

The Project

The first four issues are part of the project "Trouble dans les collections. Trajectories of ideas, knowledge and objects between museums in Europe and Africa” led by Lotte Arndt, Emmanuelle Chérel, El Hadji Malick Ndiaye and Marian Nur Goni, funded in 2020 and 2021 by the Fondation Maison des sciences de l'homme. An editorial committee is being set up to develop this publication in the years to come.

Selected Publications

  • L’Institut Fictionnel d’Afrique Noire. Trouble dans les collections, no. 3, janvier 2022, https://troublesdanslescollections.fr/2246-2/
  • « L’afronaute non aligné », in Sandra Delacourt (ed): Hiérarchies du vivant, Presses universitaires de Rennes, forthcoming 2022. 
  • La vie métamorphique des objets. Trouble dans les collections, no. 1, janvier 2021, https://troublesdanslescollections.fr/2246-2/
  • « Omar Blondin Diop lisant l'Internationale Situationniste, la même image reprise par Issa Samb et Vincent Meessen », Mamadou Diouf, Maureen Murphy (dir.), Déborder la négritude, Arts, politique et société à Dakar, Presses du réel, 2020.
  • « Narrations postcoloniales depuis la France », La Part de l'Oeil, n° 32. Dossier : « L’œuvre d’art entre structure et histoire » et « Greimas et la sémiotique de l’image », 2018/2019.
  • « Déconstruire le temps dans un bain de racines parfumées », catalogue des journées scientifiques de la biennale de Dakar, 2018.
  •  « Omar en mai, entretien avec Vincent Meessen », Revue L'art même, n° 75, mars 2018.
  • « Les Plekhanov du Laboratoire Agit'Art au Musée dynamique (1985-87) », « Personne et les autres de Vincent Meessen ou les double capture de l'intrigue », « Avec et sans nostalgie (turbulences ou histoire d'un goût très vif pour la liberté 1970-2016) ». site http://penserdepuislafrontiere.fr/ :  
  • L'Histoire de l’art n'est pas donnée, Art contemporain et postcolonialité en France, co-direction avec Fabienne Dumont avec des textes de Olivier Marboeuf, Maureen Murphy, Sophie Leclercq, Sophie Orlando, Marie-Laure Allain, Lotte Arndt, Annie Bourdié, Kantuta Quiros, Aliocha Imhoff, Presses Universitaires de Rennes, 2016.
  • « Troubles de la temporalité », L'art contemporain et le temps, visions de l'histoire et formes de l'expérience, sous la direction de Christophe Viart, PUR, 2016.
  • « All The Word's Futures 56ème Biennale de Venise - Quelles perspectives postcolonialistes ? », Magazine Errata # 15, 2016.
  • « Il faut (re)jouer les règles ! L'échiqueté de Patrick Bernier et Olive Martin », http://www.entre-deux.org/2016.
  • « Agir/ruiner les catégories, quitter les fixations, Loredreamsong (2010) », Les Grimaces du Réel, monographie de Latifa Lâabissi, Les Presses du réel, 2016.
  • Le dessin de presse, Conception et textes du numéro Revue 303, n° 137, 2015 (invités : Marie-José Mondzain, Guillaume Doizy, Romain Ledroit, Alain Cabantous, Sylvia Preuss-Laussinotte, Laurent Baridon, Martial Guedron, Diego Zaccaria, Pascal Ory, Anne-Marie Houdebine)
  • « Que devient l'avant-garde ? Personne et les autres », Revue L'art Même, n° 66, 2015.
  • « Au-delà de l’héritage traumatique », dans Liberté ! Le mémorial de l'abolition de l'esclavage, sous la dir. de Françoise Vergès, Les éditions du Château, Nantes, 2015.
  • « L'énergie radicale de Touki Bouki », Multitudes n°58, 2015.
  • « Ecrire l'histoire des modernités africaines pour refonder l'histoire de l'art », Revue L'art Même, n°65, 2015.

Trouble dans les collections

Trajectories of ideas, knowledge and objects between museums in Europe and Africa
Published at 17 December 2021