Biography

Luis Velasco-Pufleau is a musicologist and electroacoustic music composer. He is currently postdoctoral researcher at the University of Bern (Walter Benjamin Kolleg / Institute of Musicology). His research focuses on political, historical, and aesthetics issues of music and sound, in particular related to conflict and violence. After completing his PhD in Music and musicology at Sorbonne University in 2011, he was a postdoctoral researcher at the École des Hautes Études en Sciences Sociales (EHESS), and University of Salzburg, as well as a Balzan visiting fellow at the University of Oxford He is co-editor of the journal Transposition. Music and social sciences and editor of the open access research blog Music, sound and conflict.

Research fields

  • Music and musicology of the 20th and 21st centuries
  • Music in conflict and post-conflict situations
  • Music and politics in democracy and authoritarian regimes
  • Creative and collaborative practices in music
  • Music and identity in war propaganda
  • Anthropology of sound

Selective bibliography

Edition of peer-reviewed journal issues

2020 Transposition, Hors-série no 2: ‘Sound, Music and Violence’, 2020, Luis Velasco-Pufleau (ed.).

2018 Circuit. Musiques contemporaines, vol. 28, no 3: ‘Engagements sonores : éthique et politique / Sound commitments: ethics and politics’, Luis Velasco-Pufleau (ed.).

2014 Transposition. Musique et sciences sociales, no 4: ‘Music and armed conflicts after 1945’, Luis Velasco-Pufleau (ed.).

Peer-reviewed journal articles

2020 “Introduction. Sound, Music and Violence”, Transposition, Hors-série no 2, 2020.

2019 (with Annelies Fryberger) “Spanish composers within and without borders: on national belonging in the work of Ramon Lazkano and Carlos de Castellarnau”, Contemporary Music Review, vol. 38, no 1-2, 2019, p. 164-179.

2018 “Sound commitments: ethics and politics”, Music, sound and conflict, 18 January 2019.

2018 “No sound is innocent : Réflexions sur l’appropriation et la transformation de l’expérience sonore de la violence extrême”, Filigrane, no 23, 2018. 

2018 “Critical reflections on music and humanitarian narratives”, Arts & International Affairs, vol. 3, no 2

2018 “On Luigi Nono’s political thought: emancipation struggles, socialist hegemony and the ethic behind the musical creation of Für Paul Dessau”, Music & Politics, vol. XII, no 2

2016 “Commande et créativité partagée : la Sequenza XII pour basson de Luciano Berio”, Circuit. Musiques contemporaines, vol. 26, no 2, p. 29-37.

2015 “Après les attaques terroristes de l'État islamique à Paris. Enquête sur les rapports entre musique, propagande et violence armée”, Transposition. Musique et sciences sociales, no 5.

2015 “Réseaux collaboratifs et création musicale”, Figures de l’art, no 30, 2015, p. 83-94.

2015 “One says Mexico: the Mexican soundscapes of Stefano Scodanibbio”, Glissando, n° 26, p. 117-122.

2014 “Reflections on Music and Propaganda”, Contemporary Aesthetics, vol. 12.

2014 “Conflits armés, idéologie et technologie dans Für Paul Dessau de Luigi Nono”, Transposition. Musique et sciences sociales, no 4.

2013 “Chansons humanitaires, dépolitisation des conflits et moralisation des relations internationales à la fin de la Guerre froide”, Relations Internationales, no 156, p. 109-123.

2012 “Autoritarisme, politique symbolique et création musicale. Stratégies de légitimation symbolique dans le Mexique postrévolutionnaire et le Nigeria postcolonial”, Revue internationale de politique comparée, vol. 19, no 4, p. 15-40.

2012 “Nationalism, Authoritarianism and Cultural Construction: Carlos Chávez and Mexican Music (1921-1952)”, Music & Politics, vol. VI, no 2.

2012 “Réflexions sur l’improvisation et l’implication sociale de l’enseignement musical. Dialogue avec Jean-Yves Bosseur”, Critical Studies in Improvisation / Études critiques en improvisation, vol. 8, no 1.

2011 “La Liga de Escritores y Artistas Revolucionarios (LEAR) : l’antifascisme communiste au Mexique”, Aden, no 10, p. 184-204.

2011 “Stridentisme et antifascisme dans le Mexique postrévolutionnaire”, Revue d’Art et éducation artistique, vol. 16, no 1, Balti, University Alecu Russo, p. 5-10.

2010 “Musique et antifascisme : Silvestre Revueltas dans le contexte de la Guerre civile espagnole”, Textuel, no 63, p. 77-93.

Book chapters

2017 “Betrachtungen zu Musik und Propaganda” in After the fact. Propaganda in the 21st Century, Matthias Mühling and Stephanie Weber (eds.), Munich, Lenbachhaus, 2017, p. 409-449.

2014 “Le journal de Silvestre Revueltas durant la Guerre civile espagnole. Le témoignage d’un compositeur mexicain derrière le front républicain espagnol”, in Guerres dans le monde ibérique et ibéro-américain, Florence Belmonte, Karim Belmiloud, Sylvie Imparato-Prieur (eds.), Berne, Peter Lang, p. 241-250.

2014 “Réflexions sur les rapports entre musique et propagande”, in Music and Propaganda in the Short Twentieth Century, Massimiliano Sala (ed.), Turnhout, Brepols, p. 3-15.

2013 “The Spanish Civil War in the work of Silvestre Revueltas”, in Music and Francoism, Gemma Pérez Zalduondo, Germán Gan Quesada (eds.), Turnhout, Brepols, p. 321-347.

2012 “Les écrivains mexicains et la République espagnole en guerre”, in Actes des 6es Journées Manuel Azaña : Le Mexique et la République espagnole, Jean-Pierre Amalric, Geneviève Dreyfus-Armand (eds.), Toulouse, Méridiennes, p. 85-97.

2010 “Musique et identité : l’œuvre de Carlos Chávez et Silvestre Revueltas”, in Music and the Construction of National Identities in the 19th Century, Beat A. Föllmi, Nils Grosch, Mathieu Schneider (eds.), Baden-Baden, Valentin Koerner, p. 113-136.

2009 “Nacionalismo, autoritarismo y construcción cultural: Carlos Chávez y la creación musical en México (1921-1952)”, in Music and Dictatorship in Europe and Latin America, Roberto Illiano, Massimiliano Sala (eds.), Turnhout, Brepols, p. 707-730.

Interviews

2020 “From Music to Armed Struggle, from 1968 to Action directe: An Interview with Jean-Marc Rouillan”, Transposition, Hors-série no 2, 2020.

2019 “When only war can kill the silence: Listening to No One Is Innocent after 13 November 2015”, Volume!, vol. 15, no 2, 2019.

2019 “Lab.Oratorium et l’Europe : Entretien avec Philippe Manoury”, L’Étincelle, no 19, 2019, p. 10-11.

2018 “Le trésor de la langue : un entretien avec René Lussier”, Circuit, musiques contemporaines, vol. 28, no 3, 2018, p. 65-70

2017 “Listening to the sounds of war: an interview with Michel Chion”, Sound Studies, vol. 3, no 2.

2014 “La musique comme voie possible d’une histoire comparée des conflits armés. Entretien avec Didier Francfort”, Transposition. Musique et sciences sociales, no 4.

Book reviews

2019 “Musique, diplomatie et émotions”Revue française de science politique, vol. 69, no 2, 2019, p. 115-118.

2018 “Bruno Giner et François Porcile, Les musiques pendant la guerre d’EspagneVolume!, vol. 14, no 2, 2018, p. 256-260.

2016 “Matthieu Saladin, Esthétique de l’improvisation libre. Expérimentation musicale et politiqueTransposition. Musique et sciences sociales, no 6, 2016.